Какво е Бронирано кафе?

Модата на „бронираното кафе“ (bulletproof-coffee – кафе с добавено кокосово и краве масло) е частен случай на една от поредните измислени небалансирани диети – високомазнинната. Бедата е, че модите бързо отминават, като на ревю, но последиците за здравето остават. В случая дори не става дума за нещо особено оригинално, тъй като авторът, претендиращ за откривателство – бившият компютърен специалист Дейв Аспрей, копира рецептата от традиционен азиатски чай, приготвен с масло от тибетски як. Основната идея е да се осигури достатъчен калориен внос до един час след ставане от сън и то за сметка на мазнини, съставени от предимно наситени мастни киселини. По този начин би се пропуснало едно хранене и би се избегнал ефекта на повишената кръвна захар и инсулин. Всичко това би довело до снижаване на телесното тегло.

  • Зелено кафе на зърна Робуста – насипно кафе на зърна, Coffea robusta
  • Зелено кафе на зърна Арабика – насипно кафе на зърна, Coffea Arabica
  • Освен, че този краен желан ефект е много съмнителен, главният дългосрочен негатив на бронираното кафе, по отношение на здравето, в случая е дисбалансът. Защо?

    Бронирано веган кафе-кето

    Най-напред, рано сутрин, апетитът на здравия човек обичайно е нисък или дори отсъства. Това е санитарното време на нашето тяло, в което то предвижда да се освободи от натрупаните от обмяната на предния ден кисели отпадни метаболити. Ако ние точно в този момент внесем нещо висококалорийно, особено наситени мазнини, ние блокираме този процес. Детоксикирането и изнасянето на отпадъци се затруднява изключително, защото вместо да алкализираме и неутрализираме, ние нагнетяваме още допълнително киселини. Това са кетонните тела получени от разграждането на приетите с кафето мазнини. Другият нежелан ефект е, че нарушаваме баланса на обмяната, внасяйки „голи“ екстрахирани мазнини, при това в голямо количество (оригиналната рецепта предвижда 1-2 с.л. кокосово и още толкова краве масло). Когато ползваме мазнините в този чист, изолиран вид, особено отнасящо се за кокосовото масло, ние губим цялата водноразтворима гама от хранителни вещества. Това са най-вече водноразтворими витамини, минерали и ензими, от които организмът ни автоматично обеднява. Те не се усвояват дори да изпием успоредно с това фреш или смути, тъй като мастните капки ги улавят и свързват. В напитката също така почти отсъстват белтъчини, които губим в лицето на повешената нужда от ензими, които организмът ни изсмуква от резервите, за да разгради тежките лепкави мазнини. Последните също така задържат изкуствено дълго хранителното съдържимо в стомаха, благоприятствайки развитието на патогенна флора.

    Всичко това е следствие от нарушението на основен биологичен закон: отделните хранителни съставки – белтъчини,въглехидрати,мазнини, минерали и витамини действат в обмяната на веществата винаги в органично-свързан , а не в изкуствено-изолиран вид. Колкото повече една храна е технологично обработвана и губи характеристиките си на система, толкова повече тя се отдалечава от системата на нашия организъм и съответно от нашето здраве. Тя ни дестабилизира, натрупвайки в нас нещо излишно и в същото време лишавайки ни от нещо друго необходимо.

  • Тахан от Кашу - 100% фино смляно кашу, Bioherba, 250 гр.

    Тахан от Кашу - 100% фино смляно кашу, Bioherba, 250 гр.

    Цена: 14,30 лв.

  • Ванилия шушулка – Бурбонска ванилия, Vanilla Plantifolia, 3 бр. / 8 бр. / 16 бр.
  • За желаещите да ползват истински хранителна и балансирана сутрешна напитка, ще предложа рецептата на моето любимо „супер-бронирано“ кафе: в 200 мл. топло, но не горещо еспресо се добавят 1-2 ч.л. смляно до фина паста сурово кашу (може също бадем), 1 суров жълтък, по желание щипка истинска ванилия (не ванилин) и цейлонска канела, 1-2 ч.л. палмова захар – от аренга или кокосова. Всичко това се миксира добре до хомогенна маса. В тази рецепта мазнините са в естествено свързан емулгиран вид, не плуват като „олио върху вода“, снабдяват ни същевременно с много други хранителни вещества, не запушват съдовете, вдигат добрия холестерол, хранят мозъка.

    Автор: Д-р Георги Гайдурков

    Източник: https://georgigaydurkov.wordpress.com/2015/02/06/%D0%B1%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%BE-%D0%BA%D0%B0%D1%84%D0%B5/