Какво представлява мелатонина

Мелатонинът е естествено вещество, което регулира съня. Когато е тъмно, епифизната жлеза започва да произвежда веществото. През нощта производството му нараства. Тя помага на организма да регулира периодите на сън и будност. Колкото по-възрастен става човек, толкова по-малко се произвежда мелатонинът. Това е една от причините хората да имат безсъние.

Практическите тестове показват, че приемането на мелатонин дори в минимални дози помага да се подредят вътрешните биоритми и да се нормализира сънят. В същото време не се наблюдават никакви странични ефекти, при които има хапчета за сън.

В допълнение, мелатонинът има общо укрепващо действие върху организма, подобрява имунната система и се бори със свободните радикали. Проучванията все още не са завършени, така че можем да очакваме добри новини за мелатонина като средство за борба с рака.

Как се генерира в тялото мелатонин

Като се има предвид как се произвежда мелатонин, неговото производство най-често се свързва с епифизата или епифизата. Под действието на слънчевата светлина аминокиселината триптофан в тялото се превръща в серотонин, който вечер вече се превръща в мелатонин. След синтеза му в епифизата, мелатонинът навлиза в цереброспиналната течност и кръвта. Така за всички тези трансформации е необходимо да се прекарва половин час на всеки час на улицата през деня.

Количеството на произведения хормон в епифизата зависи от времето на деня: около 70% от общия мелатонин в организма се произвежда през нощта. Трябва да се каже, че производството на мелатонин в организма зависи и от осветяването: с прекомерно (дневно) осветление, синтезът на хормона намалява, а осветлението намалява, нараства. Активността на хормоналната продукция започва около 8 часа вечерта, а пикът на неговата концентрация, когато мелатонинът се произвежда в големи количества, попада в периода след полунощ до 4 часа сутринта. Ето защо е много важно през тези часове да спите в тъмна стая. При възрастен, около 30 микрограма мелатонин се синтезира ежедневно.

Нива и производство на мелатонин

За да се повиши нивото на мелатонин, произведен по естествен път, трябва да следвате няколко важни правила:

опитайте се да си легнете преди полунощ;
ако има нужда да бъдеш буден след 12 часа през нощта, си струва да се грижиш за приглушената светлина;
гарантира, че времето за сън е достатъчно, за да се възстанови;
преди лягане, изключете всички източници на светлина, затворете плътно завесите. Ако не можете да изключите светлината - използвайте маска за сън;
когато се събудите през нощта, не включвайте светлината, но използвайте нощна светлина.
Здравият сън е сън в тъмното

Учените са доказали, че мелатонинът се произвежда не само в епифизата на човека. Освен това, за да се осигурят процесите на жизнената активност и регулиране на ритъма на сън и будност, количеството на мелатонин, произведен в човешкия мозък, би било недостатъчно. Затова се разглеждат два компонента на системата за производство на мелатонин: централната - епифизата, където синтеза на хормона на съня зависи от промяната на светлината и тъмнината, а периферната - останалите клетки, в които производството на мелатонин не е свързано със светлина. Тези клетки се разпределят в човешкото тяло: клетки на стените на стомашно-чревния тракт, клетки на белите дробове и дихателните пътища, клетки на кортикалния слой на бъбреците, кръвни клетки и др.

Какви сигнали за болести ни дава мелатонинът

Недостигът на мелатонин обяснява и свързаното с възрастта безсъние при възрастните хора, тъй като с възрастта активността на епифизата намалява. Ето защо, може да се препоръча за възрастни хора като хранителна добавка, която ще направи съня по-силен и ще подобри общото благосъстояние.

Мелатонин против безсъние

         Мелатонинът – невероятният хормон срещу стареенето
Има един специален хормон - наш съюзник срещу стареенето и той се нарича мелатонин. Има един мощен антиоксидант, който успешно се бори срещу лошия холестерол, предпазва от някои видове рак и стимулира имунната ни система и той се нарича мелатонин. Мелатонинът има невероятни качества, когато се налага да се преодоляват нарушенията в съня и смущенията в биоритъма след продължително пътуване със самолет, например.
       
Може би трябва да започнем от това, че биологичният часовник на човека регламентира целия му живот, а мелатонинът е в основата на неговия механизъм. Мелатонинът се произвежда се в епифизата - малка жлеза в мозъка - под диригентската палка на серотонина. Мелатонинът, е „нощна птица”, казват с усмивка изследователите му - той се появява само нощем в кръвта и изчезва денем.
        
Още едно полезно свойство на мелатонина – изследванията са доказали, че мелатонинът леко понижава телесната температура на човека. Така допълнително се понижава и консумацията на енергия, и ускорената регенерация на клетките, които не са активни по време на фазата на съня.
         
Като говорим за мелатонин – една интересна подробност е,  че всекидневните хормонални колебания особено силно се отразяват на редица физиологични феномени. Така например, два пъти повече инфаркти стават сутрин, отколкото през останалите часове на деня, сочи статистиката. Жените раждат най-често рано сутринта. Аспиринът например се усвоява много по-дълго време от серума, ако се приема сутрин, а не вечер. Този прецизен ритъм, индивидуален за всеки човек, може да излезе от релси, ако са налице нарушения в мелатониновата секреция.

      
Мелатонин действие

Мелатонинът наистина може да удължи живота ни, казват специалистите, след множество проведени изследвания. Особеното действие на мелатонина като лекарство бе установено за първи път при опити с животни - подаването на хормона значително удължи (с около 20-25 процента) живота им. Учените, изследващите мелатонина, са категорични - вътрешният, биологичният часовник сериозно влияе на продължителността на човешкия живот. Запазването на денонощните колебания в секрецията на мелатонина е особено важно за забавяне процеса на стареене.
       
Казахме, че мелатонитът засилва имунната ни система. Серизно изследване в тази посока, доказващо имунностимулиращия ефект на мелатонина, е направено в САЩ през 1995 г.  В Италия при изследвания действието на мелатонина лекарите успяват да удължат средната продължителност на живота на болни от метастазиращ рак на белия дроб. След комбинирано лечение с мелатонин и имуностимулираща терапия, 2 процента от пациентите напълно са излекувани, при 18 процента е постигнат частичен ефект, а състоянието на 38 процента се стабилизира.
                  
Постоянното бомбардиране на сърдечно-съдовата система от т.нар. свободни радикали - отпадъчен продукт при обмяната на веществата - ускорява стареенето и предразполага към редица заболявания на тази система. Мелатонинът е един от най-мощните антиоксиданти, които действат както на ниво клетъчна мембрана, така и вътре в самата клетка. В хода на еволюцията човекът е загубил способността си да произвежда някои от мощните антиоксиданти като бета каротин и витамин С в организма си. Запазили са се обаче други антиоксиданти като мелатонина, които дезактивират свободните радикали и така образуват мощна отбранителна система срещу тях.
         
мелатонин, стареенеКато говорим за важния мелатонин, не можем да не отбележим, че свободните радикали всъщност са голяма заплаха за организма. Мозъкът, например е много чувствителен към свободните радикали. Намираща се в основата на мозъка, епифизата е идеалното място, където може да се образува мелатонин, който представлява последната здрава преграда срещу свободните радикали, атакуващи мозъка.
          
Как да използваме мелатонина като лекарство, ако това се наложи? Следва важния въпрос за дозировката? Дозировката при приемането на мелатонин  е различна при всеки човек. При някои пациенти са достатъчни дори минималните 0,250 мг (250 микрограма), при други идеалната доза е от 70 мг. Специалистите казват и още нещо: не е необходимо да употребявате мелатонин преди 60-годишната си възраст с цел да се предпазите от стареене. Оптималното решение е следното: спете само в тъмни помещения - така вашата собствена мелатонинова продукция ще е оптимална. След 60-годишна възраст постепенно можете да започнете заместително лечение с мелатонин в дози между 0,5 и 1 мг дневно. Приемайте таблетката половин до един час преди сън и бързо ще потънете в приятна дрямка. Ако след като се събудите се чувствате отпаднали, намалете дозата. Ако обаче сънят ви продължава да е нарушен, увеличете дозата на 5-10 мг. В случай че не сте доволни от лечението с мелатонин, го спрете постепенно, а не внезапно. Разбира се - за всичко това можете да се консултирате с вашия личен лекар.
         

Специалистите казват и още: мелатонинът не бива да се приема като бонбон. Той не се препоръчва на мъже с депресивни настроения, с други психични заболявания, с автоимунни болести, алергии и левкемии. Не бива да се забравя, че мелатонинът се образува особено усилено през зимата. Ето защо през този период е възможно да се наложи намаляване на дозата мелатонин. По никакъв повод мелатонинът не бива да се използва от бременни и майки-кърмачки, както и от жени , които имат желание да забременеят.