Аюрведична кухня

 За кухнята на Аюрведа

Според Аюрведа, ако спазваме определени принципи на хранене ние ще можем да балансираме тялото си, да живеем по-здравословно и да се предпазим от болести. В Аюрведа цялата Вселена е проявление на петте основни елемента: пространство, въздух, вода, огън и земя. Всичко в природата е изградено от тях в определено съотношение като комбинирайки се, те създават трите основни типа енергии, управляващи принципи, или доши - вата, питта и капха. Вата доша се образува от елементите етер и въздух. Тя означава "онова, което движи" и е основната сила в нервната система. Отговорна е за нормалното състояние на нашата сетивност, моторни функции и ментален баланс. Питта доша е огнената доша и означава "онова, което смила", но не сама физически, а и ментално. Отговаря за химичните и метаболитните процеси в тялото. Последната от трите доши е капха доша - "устойчивата доша". Означава "онова, което слепва" и осигурява материала и опората на тъканите, както и емоционалната стабилност. Образувана е от съединението на елементите вода и земя.

Когато говорим за Аюрведична кухня основно значение имат подправките. Те придават типичният вкус на индийската кухня. За подправки се използват различни корени, кори, семена, както и свежи листа на билки. Според Аюрведа всяка подправка има лечебно свойство, които влияят върху различни органи и физиологични процеси в тялото ни. Подправките оказват положително въздействие и върху отделните черти от характера на човека.Част от тях имат загряващо, а други - охлаждащо действие. В аюрведичната медицина, чрез правилното съчетание на охлаждащи и загряващи съставки, се постига добре балансирано и здравословно ястие, за съответната преобладаваща доша ястие. Подправките не само правят храната по-вкусна, но и подпомагат усвояването й от организма.

Важни стъпки при приготвянето и консумирането на подправки 

· Препоръчва се употребата на семена и зрънца, тъй като в тях се съдържа жизнената енергия, прана. При приготвяне на храната можем да ги смелим сами в кафемелачка непосредствено преди приготвянето на ястието.

· Когато подправките леко се позапържат, от тях се извлича ценната енергия, която ни е необходима. В никакъв случай не трябва да прегаряме подправките.

· Винаги съхранявайте подправките в стъклени буркани или кутии на сухо и хладно място, така няма да изгубите качествата им.

· Когато приготвяме Аюрведична кухня трябва да следваме реда на прибавяне на подправките. Това е много важно, защото ако не подредим и смесим подправките предварително, рискуваме ястието ни да прегори.

·  Важно е да се каже, че винаги можем да заменим или пропуснем някоя подправка, ако не Ви е по вкуса.

Правила за консумация в аюрведа

Винаги измивайте лицето си, ръцете си и ако е възможно краката си преди ядене.
Никога не яжте преди изгрев или залез слънце. Ако трябва да ядете след залез слънце, избягвайте киселинни храни и храни, съдържащи киселина.
Преди да ядете, медитирайте малко или благодарете на Бог, за да увеличите тонуса и да подобрите насладата от храната.
Винаги яжте и пийте седнали.

Не говорете или се смейте по време на хранене, вместо това се опитайте да се съсредоточите изцяло върху вкуса и аромата на храната.
Ако искате да отслабнете - пийте преди хранене, ако искате да поддържате тегло- пийте по време на хранене, а ако искате да напълнеете - пийте след хранене.
Напитката не трябва да е прекалено гореща или твърде студена. Водата и другите напитки трябва да са топли.
Никога не яжте топла и студена храна по едно и също време.
Яжте само когато сте гладни. Обикновено разликата между храненията трябва да бъде 6 часа.

Никога не яжте, докато седите към юг, това отнема енергията и причинява гняв. (Най-добре е да седнете с лице на изток).

Никога не яжте безвкусна храна. Това води до реакция в тялото.
Винаги яжте в спокойна и приятна.
Храната трябва да е топла и свежа. Затоплените и консервирани храни създават газове в червата.
Яжте не твърде бързо и не твърде бавно. Не бързайте, но и не спете над чинията.
Не прекалявайте с прекалено мазна или суха храна.
При всяка възможност се смейте след ядене. Помага за храносмилането.
Никога не спете в рамките на 2 часа хранене-има лош ефект върху състоянието на ума и храносмилателната система.
След хранене измийте ръцете си, лицето, очите и изплакнете устата си (ако е възможно, измийте зъбите си).

За 2-3 часа след обяд се опитайте да избегнете напрегната умствена или физическа работа.
Уринирайте след хранене, но ако е възможно, не изпразвайте червата си в рамките на 3 часа след хранене. (Поради тази причина се препоръчва да не се яде до ежедневното изпразване на червата).
Никога не пийте прекалено горещо мляко преди лягане (само топло).
Яжте не повече от 1-2 пъти на ден: закуска трябва да бъде лека и обяд ако е възможно преди залез слънце.

Хранене по аюрведа 

Закуска по аюрведа

Много хора, които не са запознати със законите на Аюрведа, умишлено избягват това хранене, защото веднага им се приспива.
 
Събудете се в шест сутринта и опитайте сочни, сладки плодове. Всеки млечен продукт, според индусите, ще ви бъде от полза.
 
Това включва мляко. И, за Бога, Яжте бонбони!
 
Сушени плодове, шоколад, сурови храни бонбони са позволени.
 
Дори и да си на диета. До 12 часа всичко ще се усвоява без последствия.  

Обяд по аюрведа

Перфектното време за него е от 11:00 до 14:00 часа. В тези часове храносмилането е най-активно, то се захранва от слънчевата енергия.
 
Създайте си навик за готвене на зърнени храни, бобови растения, задушени зеленчуци в масло.
 
Те ще ви помогнат да подхранвате ума и да подобрите психичното действие, най-важното-да наблюдавате времето и да не прекалявате.
 
Това намалява волята и способността да се концентрира. Трудната работа си струва да се избягва за следващия час.

Вечеря по аюрведа

Най-важното ястие. То зависи от това дали ще има развалени процеси в стомаха или не.
 
Яжте и нахранете любими хора със задушени зеленчуци или ядки.
 
Избягвайте масло и хляб, ако е възможно. Плодовете ще ви помогнат да се отпуснете и облекчите нервното напрежение и да се подготвят за пълноценен сън.
 
Избягвайте тежки храни като картофи. По-добре е да се спрете на зеленчуци (зеле, тиквички, краставици).

 

Очаквайте следващите ни статии за Аюрведични рецепти и подправки!