Какво представлява Л-карнитин

L-карнитинът е една от основните аминокиселини. Другото му име, по-рядко срещано, е левокарнитин. В тялото се съдържа в мускулите и черния дроб. Синтезът му се среща в черния дроб и бъбреците с помощта на две други аминокиселини (есенциални) - лизин и метионин, с участието на редица вещества (витамини от група В, витамин С, няколко ензима и др.).

Левокарнитин понякога погрешно се нарича витамин B1 или B11 - обаче, както може да се види от горното, това е неправилно определение, тъй като тялото е в състояние да го произвежда самостоятелно. За редица свойства, L-карнитинът е наистина подобен на витамините от групата B, поради което преди това се отнасяше до групата вещества, обозначени със странния термин "витаминоподобни вещества".

  • Л-Карнитин, Bioherba, 570 мг, 100 капс.

    Л-Карнитин, Bioherba, 570 мг, 100 капс.

    Цена: 17,81 лв.

  • Ползи от приема на L-карнитин

    По-долу са изброени полезните ефекти на L-карнитин. Струва си да се подчертае, че точно това са желаните благоприятни ефекти на L-карнитин, тъй като наличните научни данни са доста противоречиви и не винаги е възможно да се отделят рекламите и търговските изявления от истината и никой все още не е отменил плацебо ефекта.

    Контролира телесното тегло и намаля телесните мазнини. Предполага се, че приемането на допълнителни дози левокарнитин повишава обработката на мастни киселини и води до загуба на тегло.

    Допълнителна енергия при тренировка и увеличаване на силата и аеробната издръжливост. Този елемент логично следва от предишния. Мазнината се превръща в допълнителна енергия, дава определено спестяване на гликоген - повишаване на издръжливостта и ефективността. Това е особено важно за тези, които се занимават с HIIT-тренировки, тренировки с тежести и crossfit.

    Анаболен ефект. Има изявления и резултати от редица изследвания, че употребата на L-карнитин причинява анаболен отговор на организма, който по-правилно се счита за умерен.

    Защита срещу ксенобиотици. Ксенобиотиците са химикали, които са чужди на човешките организми (например пестициди, детергенти, тежки метали, синтетични багрила и др.). Има информация, че L-карнитин неутрализира техните вредни ефекти.

    Защита на сърдечно-съдовата система от преждевременно износване. Това се дължи на намаляването на нивото на „лошия” холестерол, както и на антиоксидантния и антихипоксичен ефект, който е важен във всички видове спорт - както сила, така и аеробика.

    Л-карнитин отслабване

    Л-карнитинът – енергия, добра фигура и издръжливост

    Когато кажем Л-карнитин, сякаш първото за което се сещаме веднага е – сваляне на килограми. Но, освен за отслабване,  Л-карнитин може да се използва и за сила, енергия,  и издръжливост. Л-карнитинът прави тялото по енергично, категорични са специалистите.  Атлетите, на които е нужна издръжливост, не пренебрегват Л-карнитина. Той  помага като увеличава скоростта им за по- дълги периоди от време.  Други атлети използват Л-карнитина, защото има свойството да намалява образуването на млечна киселина в мускулите. Млечната киселина е отговорна за т.н. мускулна треска. Няма млечна киселина, няма мускулна треска,  е най-често срещаното изречение, когато говорим за натоварването и Л-карнитина.


    Ролята на Л-карнитин в спорта

    Л-карнитинът е азотна съставка, която помага на тялото да превръща мазнините в енергия. Произвежда се от тялото в бъбреците и черния дроб, и се съхранява в скелетните мускули, мозъка и сърцето. Карнитинът се съдържа в две форми – Л и Д форма, като Л формата е физиологически активната. Обикновено тялото може да произведе само достатъчното му количество Л-карнитин. Някои хора обаче не могат да го произвеждат сами или да имат проблеми с пренасянето му до местата, където има нужда от него. Тогава Л-карнитин се включва като лекарство. Разбира се при лечението трябва задължително да ви наблюдава лекар-специалист.

    За трениращите и всички, които са решили да преборят с килограмите и често престояват във фитнес-залата, Л-карнитин е безопасен в приемането на нормални дози. 

    За хора, които не спортуват, оптималната доза Л-карнитин е от 1 до 3-4 грама дневно. За тези, които се занимават активно със спорт, оптималните дози Л-карнитин са в границите от 4-5 грама дневно до 6-7 грама. Може да се достигне до 9 грама Л-карнитин при отлично трениран спортист, но дози над 10 грама не са приемливи, тъй като са опасни за организма дори на изключително здрави и тренирани хора. Препоръчително е да се започва с прием на Л-карнитин от 1 грам дневно и постепенно да се увеличава количеството, като постоянно се контролира как организмът реагира на съответните дози. За да е най-оптимален резултатът от приема на Л-карнитин, трябва да се помни, че върховите му стойности в кръвта се достигат 3 до 6 часа след приема, което води до логичния извод, че приемът на Л-карнитин трябва да е 3-4 часа преди физическото натоварване. От друга страна тялото привиква към увеличения прием на Л-карнитин, като засилва и изчистването му от организма, така че най-добри резултати се получават при двуседмичен цикъл, тоест 2 седмици се приема Л-карнитин и две седмици не се приема.

    С приема на кои храни можем да набавим Л-карнитин за организма си?


    Л-карнитинът – енергия, добра фигура и издръжливостЛ-карнитин можем да набавим в организма си от червеното месо (агнешкото и телешкото), боб, ядки, тиквени семки, млечните продукти, авокадото и други. Разбира се, можем да набавим Л-канитин и чрез хапчета, под формата на течност или други прахообразни комбинации с fat burner-и.

    Обърнете внимание! Специалистиет препоръчват, когато купувате Л-карнитин или fat-burner, да видите, че задължително трябва да пише L-carnitine, а не DL-carnitine, който може дори да бъде опасен.

    Защо се смята, че Л-карнитинът и полезен?

    - Л-карнитинът помага да се освободим  много по-лесно от натрупаните мазнини.
    - Л-карнитинът се използва се за лечение на сърдечни проблеми.
    - Подпомага лечението на остеопороза.
    - Л-карнитинът се използва включително за лечение на мъжка потентност.
    - Добре е да се приема при проблеми с дишането,  тъй като подобрява снабдяването на мускулите с кислород.
    - Л-карнитинът предотвратява мастните отлагания в сърцето и черния дроб, което се случва при неправилно хранене, наднормено тегло, повишена консумация на алкохол и безалкохолни напитки.
    - Л-карнитинът се използва се в случай на сърдечни болки, предизвикани от претоварване и физически стрес.
    - Л-карнитинът участва в оксидацията на аминокиселините с разгъната верига, като пречи на натрупването на на коензими, нарушаващи клетъчната мембрана и препятства отлагането на мастните киселини в мускулите.

    Специалистите предупреждават и още нещо: Л-карнитин не е хапче за отслабване. По естествен начин помага за нормализиране и подобряване на нормалните процеси на горене в организма ви. Спирането на приема няма да доведе до обратен ефект на напълняване!

    Кога да се спре приемът на Л-карнитин и защо

    Традиционно се смята, че добавката L-карнитин е безвредна, с минимални странични ефекти дори при дози, значително по-високи от препоръчаните от производителите. Сред нежеланите реакции са безсъние (този ефект е доста рядък) и специфично заболяване, триметиламинурия. Той може да се появи на фона на приемане на прекомерни дози L-карнитин и външно забележим от специфична миризма, подобна на рибата, която идва от човешкото тяло и урината му, а самият пациент по правило не го мирише.

    В случай на подобен проблем, трябва незабавно да спрете приема на L-карнитин. Особено този страничен ефект трябва да се обърне внимание на жените, които приемат L-карнитин - известно е, че миризмата, подобна на рибата, може да бъде симптом на проблеми с микрофлората на интимната зона, а жената, чувайки оплакванията на партньора, започва да се лекува „не от това“, без да подозира, че проблемът е всъщност е спортна хранителна добавка.

    С какви други добавки може да се съчетава Л-карнитин

    Л-карнитин се съчатава и с други спортни добавки, особено с изгарящи мазнините, и често се включва в тях. По време на процеса за отслабване може да се комбинира с протеинови продукти, BCAA, аминокиселини.

    Как влияе Л-карнитин на определени болести


    Известно е, че Л-карнитин действа като антиоксидант, поради своя потенциал да подобрява използването на кръвните мазнини за енергия.

    Л-карнитинът  се оказва силен помощник за хипертониците, тъй като облекчава симптомите им.

    При пациенти на диализа загубата на Л-карнитин (приблизително 80%) предизвиква проблеми в мускулите. В този случай добавката играе важна роля, поддържайки мощността им, намалявайки умората и повишавайки качеството на живот на хората.
    За диабетици Л-карнитинът се явява със защитен ефект, тъй като стимулира регенерацията на нервните влакна.
    Наред с всичките му ползи, той помага в процеса на детоксикация заедно с други органични киселини.

    При интермитентна клаудикация – Л-карнитин има положително въздействие при пациенти, страдащи от  интермитентна клаудикация, която се характеризира с болки в долните крайници, накуцване при ходене и невъзможност за изминаване на дълги разстояния. При подобни проблеми се препоръчва приемането на дневни дози от 2 до 3 грама л-карнитин.

    При пиенето на Л-карнитин след прекаран инфаркт показва намаляване на смъртността при членовете на тази група, приемащи редовно аминокиселината. Освен това се наблюдава и редуциране на страничните ефекти, причинени от инфаркта.

    При хемодиализа кръвта на болния се пречиства от отпадни азотосъдържащи вещества и соли. В определени случаи е възможно хемодиализата да доведе до дефицит на л-карнитин в организма. Затова е препоръчително да се приемат допълнителни количества от аминокиселината, които ще намалят неприятните ефекти от подобен тип лечение.

    Л-карнитин нежелани реакции

    Страничните ефекти са редки. Понякога са наблюдавани диспептични, кожни алергични реакции. Пациентите, страдащи от уремия, могат да реагират на това лекарство с мускулна слабост.


    Л-карнитин съчетание с билки

    Л-карнитина чудесно се съчетава с билки за отслабване, като Жълт кантарион - стрък, Лен - семе, Пчелник - стрък, Мащерка, Бабина душица, Маточина, Лимонче, Слез - лист с цвят, Глог червен - цвят с лист, Хмел шишарки, Анасон - семе, Върбинка - стрък, Резене, морач - семе, Камшик / агримония / стрък, Коприва лист, Коприва - корен, Мента лист, Синя жлъчка стрък.

    Л-карнитин при хипертиреоидизъм 

    Първите проучвания, публикувани в съвременната литература за благоприятния ефектите на L-карнитин при хипертироидизъм идва от Германия през 1959, с наблюдението, че L-карнитин има положителен ефект върху хипер-функциониращата щитовидна жлеза. Три години по-късно, същите тези изследователи съобщават, че употребата на L-карнитин е полезен при лечението на хипертироидизъм; тъй като L-карнитина засяга натрупването на йод в самата тироидна тъкан. През 1970, японски изследователи също установяват, че има повишено освобождаване на карнитин в урината в хипертироидни пациенти.

    Л-карнитин при стерилитет

    L-карнитин отдавна е на почетено място сред добавките за лечение и превенция на мъжкото безплодие, сексуална слабост и импотентност.

    Л-карнитин при метаболитен синдром

    L-карнитин се използва за коригиране на метаболитните процеси. Той има цял списък на полезните свойства, основната от които е подобряване на метаболизма и обезвреждането на мазнини.
    По време на тренировка, L-карнитин ускорява процеса на предоставяне на мазнини на мускулите, където се изгаря с образуването на енергия. По този начин, L-карнитин преобразува съществуващите мастни отлагания в лесно достъпно гориво и енергия.
    L-карнитин има положителен ефект върху цялостното здраве. Стимулира регенерацията на тъканите.