Добре дошли в bilki.bg - Раят на билките!

Моята Количка 0 бр. 0,00 лв.

Хранителни добавки, които могат да помогнат на имунната система да се пребори с коронавируса

Желязо, цинк, селенОколо коронавируса има много неясноти и вирусолозите твърдят, че докато 70 процента от населението не създаде имунитет към вируса, вълната ще продължава. И така никой от нас не може напълно да елиминира риска от заразяване с COVID-19, но едно нещо, което можем да направим, е да се храним максимално здравословно и да подкрепим защитата си.

Ако се заразим с COVID-19, имунната ни система е отговорна за борбата с него. Изследванията показват, че качеството на храненето помага за поддържане на оптимална имунна функция. Това е особено важно, когато се спазва карантина, тъй като изолирането от други хора с други микроорганизми, намалява активността на имунния отговор.

Микронутриентите, необходими за борба с инфекцията, включват витамини А, В, С, D и Е, както и минералите желязо, селен и цинкЕто какво знаем за това как тези хранителни вещества поддържат имунната ни система и храните, които можем да ядем, за да ги получим.

Витамин А

Витамин А поддържа структурата на клетките в кожата, дихателните пътища и червата. Той е бариерата и е първата линия на защита на тялото ни. Ако борбата с инфекцията е като футболна игра, витамин А ще бъде нашата предна линия. Нуждаем се от витамин А, за да помогнем да създадем антитела, които неутрализират патогените, които причиняват инфекция.

Витамин А се намира в рибата, яйчните жълтъци, сиренето, тофу, ядките, семената, пълнозърнестите храни и бобовите растения. Освен това зеленчуците съдържат бета-каротин, който тялото ви може да превърне във витамин А. Бета-каротинът се намира в листните, зелени зеленчуци и жълтите, и оранжевите зеленчуци като тиква и моркови.

B витамини

Витамините от групата В, по-специално B6, B9 и B12, допринасят за първия отговор на организма ви, след като е разпознал патоген. Те правят това, като влияят върху производството и дейността на клетките на „природния убиец“. Естествените клетки-убийци работят, като причиняват заразени клетки да "имплодират", процес, наречен апоптоза.

В6 се намира в зърнените храни, бобовите растения, зелените листни зеленчуци, плодовете, ядките, рибата и пилешкото месо.

B9 (фолат) се намира в изобилие в зелените листни зеленчуци, бобовите растения, ядките и семената и се добавя към брашното за производство на хляб.

B12 (цианокобаламин) се намира в животинските продукти, включително яйцата, месото и млечните продукти, както и в обогатеното соево мляко.

Витамини С и Е

Витамини С и ЕКогато тялото ви се бори с инфекция, то изпитва оксидативнен стрес. Оксидативният стрес води до производството на свободни радикали, които могат да пробият клетъчните стени, причинявайки изтичане на съдържание в тъканите и обостряне на възпалението.

Витамин С и витамин Е помагат за защитата на клетките от оксидативен стрес. Витамин С също помага за почистването на клетките, като произвежда специализирани клетки за изграждане на имунен отговор, включително неутрофили, лимфоцити и фагоцити.

Добрите източници на витамин С включват портокали, лимони, липа, горски плодове, киви, броколи и домати.

Витамин Е се намира в ядките, зелените листни зеленчуци и зеленчуковите масла.

Витамин D

Някои имунни клетки се нуждаят от витамин D, за да помогнат унищожаването на патогени, които причиняват инфекция.

Повечето хора се нуждаят от около 15-20 минути на открито, дневно, за да генерират витамин Д в тялото си. Въпреки че излагането на слънце позволява на организма да произвежда витамин D,  има хранителни източници,  които могат да увеличат приема, като ядки, яйца, риба и някои видове млечни продукти.

Хората с дефицит на витамин D може да се нуждаят от добавки, особено ако са в карантина продължително време. Добавките с витамин D, могат да помогнат за предпазване от остри респираторни инфекции, особено сред хора със слаб имунитет.

Желязо, цинк, селен

Желязо, цинк, селенНуждаем се от желязо, цинк и селен за растеж на имунните клетки, наред с други функции, които те изпълняват.

Желязото помага за убиване на патогени, като увеличава броя на свободните радикали, които могат да ги унищожат. То също така регулира ензимните реакции, важни за имунните клетки за разпознаване и насочване на патогени.

Цинкът помага да се поддържа целостта на кожата и лигавиците. Цинкът и Селенът също действат като антиоксиданти, като помагат да се отстранят някои от щетите, причинени от оксидативния стрес.

Желязото се намира в пилешкото месо и рибата. Вегетарианските източници включват ядки, елда, леща и други бобови растения, пълнозърнести храни, както и всички черни, тъмно сини и червени плодове и зеленчуци.

Цинкът се намира в стридите и другите морски дарове, месо, пилешко месо, сушен боб и ядки. Ядките (особено бразилските ядки), месото, зърнените храни и гъбите са добри хранителни източници на селен.

Други храни и билки с потенциал за повишаване на имунитета:

Освен изброените по-горе елементи, има много добавки, които могат да помогнат за подобряване на имунния отговор:

Черен бъз

Черният бъз (Sambucus nigra), който отдавна се използва за лечение на инфекции, се изследва за ефекта му върху имунното здраве.

В изследвания на епруветки, екстрактът от бъз демонстрира мощен антибактериален и антивирусен потенциал срещу бактериални патогени, отговорни за инфекции на горните дихателни пътища и щамове на грипния вирус.

Нещо повече, доказано е, че подобрява реакцията на имунната система и може да помогне за съкращаване на продължителността и тежестта на настинките, както и за намаляване на симптомите, свързани с вирусни инфекции (27Trusted Source, 28Truted Source).

Преглед на 4 рандомизирани контролни проучвания при 180 души установява, че добавките от бъз значително намаляват симптомите на горните дихателни пътища, причинени от вирусни инфекции.

Добавките от бъз най-често се продават в течна или капсулна форма.

Астрагал

билки, ковидАстрагал е билка, която е често използвана в традиционната китайска медицина. Изследванията върху животни предполагат, че екстрактът от него може значително да подобри реакциите, свързани с имунитета.

Чесън

Чесънът има мощни противовъзпалителни и антивирусни свойства. Доказано е, че подобрява имунното здраве чрез стимулиране на защитни бели кръвни клетки като NK клетки и макрофаги.

Сладник, женско биле

Женското биле съдържа много вещества, включително глициризин, които могат да помогнат за предпазване от вирусни инфекции. Според изследванията в епруветка, глициризинът проявява антивирусна активност срещу коронавирус, свързан с тежък остър респираторен синдром (SARS-CoV).

Ехинацея

Доказано е, че ехинацеята подобрява имунното здраве и може да има антивирусни ефекти срещу няколко респираторни вируси, включително респираторен синцитиален вирус и риновируси.

А ето и препоръчителния прием на витамини и минерали, към който е добре да се придържате и да не превишавате:

Националните здравни институти (NIH) препоръчват следните дневни дози срещу COVID-19:

Витамин А: не повече от 3000 микрограма (mcg)

Витамин С: 75 милиграма (mg) за жени; 90 mg за мъже

Витамин D: 600 международни единици (IU)

Витамин Е: 15 mg

Витамин В2: 1,1 mg за жени; 1,3 mg за мъже

Витамин В6: 1,3 mg

Витамин В12: 2,4 mcg

Фолиева киселина: 400 mcg диетични еквиваленти фолати

Желязо: 18 mg за жени; 8 mg за мъже

Селен: 55 mcg

Цинк: 8 mg за жени; 11 mg за мъже

Ограничения в приема за специфични групи хора

Прием на всичко заедноПонякога не е възможно да се намерят определени групи храни, но опитайте да изберете разнообразни групи храни, които да консумирате в различните хранения. Чрез приема на различни храни в рамките на всяка от основните групи храни, ще увеличите приема на витамини и минерали.

Въпреки че витаминните и минералните добавки се препоръчват за повечето пълнолетни, има някои изключения: Бременни жени, някои хора с хронични здравословни състояния и хора със рестриктивни диети, може да се нуждаят от специфични добавки. Консултирайте с Вашия лекар, акредитиран практикуващ диетолог или фармацевт.

Освен диетата, има и други мерки, които можете да предприемете, за да останете максимално здрави.

Спрете или намалете пушенето, за да подобрите способността на белите дробове да се борят с инфекцията, изпълнявайте умерени интензивни упражнения като бързо ходене, здрав сън, бъдете позитивни.

Клеър Колинс, професор по хранене и диетология от Университета в Нюкасъл